Bedrijfsadvies

Strategisch advies op maat. 

Het blijkt dat ondernemers met een plan succesvoller zijn dan ondernemers die zich laten leiden door de waan van de dag en de kansen die zich spontaan voordoen. Logisch misschien. Toch is het zo dat veel ondernemers nalaten om een plan te maken voor de nabije toekomst. Om een antwoord te hebben op de vraag; “waar sta ik over vijf jaar?” Daarom is het goed om zo nu en dan eens te praten met een bedrijfsadviseur. Die je bedrijf kent én die weet welke kansen er zijn.

Ik merk dat in mijn bedrijf een aantal veranderingen nodig zijn. Die veranderingen hebben vooral te maken met automatisering en digitalisering. Hoe maak ik verstandige keuzes?

Vooral op het gebied van automatisering en digitalisering gaan de ontwikkelingen snel. Zo snel dat het als MKB ondernemer niet altijd meevalt om op de hoogte te blijven. Collega ondernemers en specialistische toeleveranciers kunnen een belangrijke informatiebron zijn, maar het is minstens zo belangrijk om zo nu en dan ook eens aandacht te besteden aan algemene en objectieve informatie via vakbladen of internetplatforms. Natuurlijk kan jouw OOvB bedrijfsadviseur je ook informeren over relevante ontwikkelingen.

Steeds vaker heb ik het idee dat mijn bedrijf te groot is om nog goed aan te sturen. Hoe kan ik hulp inroepen?

Je bent nooit te oud om te leren. Ook niet als gevestigd en succesvol ondernemer. Zo heeft ongeveer elke directeur van de grootste bedrijven in ons land een sparringpartner of coach. Dus, kijk eens rond welke ondernemer in de buurt een voorbeeld is. En vraag hem eens voor enkele gesprekken. Ook binnen het netwerk van OOvB zijn sparringpartners beschikbaar die een helder oog hebben voor de wijze waarop je je bedrijf weer met de juiste energie en focus kunt aansturen.

Als ik met andere ondernemers spreek, dan hoor ik nog wel eens dat ik me met mijn bedrijf meer zou moeten focussen. Hoe doe ik dat?

Achter de focusvraag, zitten waarschijnlijk een groot aantal andere vragen. Want wat zou dat focussen bijvoorbeeld bijdragen aan je bedrijf? Een diepere vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn? Wat is de werkelijk toegevoegde waarde van je bedrijf? En welke klanten hebben daar het meest behoefte aan? Vragen die te maken hebben met de strategische keuze van je bedrijf. Wil je daarover eens sparren? Vraag het je OOvB bedrijfsadviseur.