Afhalen is een blijvertje

Veel horecabedrijven hebben ontdekt dat ‘de afhaalmaaltijd’ niet alleen maar een incidentele gouden vondst was om tijdens de lockdown de omzet enigszins op niveau te houden. Zoals het er nu naar uitziet, lijkt de afhaalmaaltijd een blijvertje.

Nu betekent het ‘afhalen’ voor een sterrenzaak natuurlijk iets anders dan voor een brasserie of eetcafé. Toch is voor elke doelgroep een afhaalconcept te bedenken dat blijvend is. Enerzijds zal het inspelen op de vraag naar iets bijzonders, voor wanneer je gasten hebt, anderzijds zal het inspelen op de wens naar gemak waarbij de afhaalmaaltijd wellicht vaker het alternatief is voor een gezonde en lekkere maaltijd voor door de week.

Tal van horecagroothandels en versleveranciers spelen erop in door een deel van de voorbereiding alvast te doen. Gesneden groenten, ingrediënten voor stamppotten, kant en klare salades, om maar eens wat te noemen.

Vakantie-accommodaties onverminderd populair

Hoewel de jongste lockdown roet in het eten gooit, blijft de vraag naar vakantie-accommodaties hoog. Zo snel het kan, stromen de reserveringen binnen, leert een rondgang langs verschillende parken. Mensen willen graag de natuur in, weg van de beklemmende omgeving van het thuiskantoor, zo lijkt het.

Opvallend is daarbij dat gasten graag kiezen voor accommodaties die een moderne en frisse uitstraling hebben. Gevoed door de lancering van vele nieuwe parken de laatste jaren waarbij veel aandacht is gegeven aan de architectuur van chalets, huisjes en vakantiebungalows. Eigenaars van vakantie-accommodaties dienen dan ook aandacht te geven aan de uitstraling van hun vakantieverblijven. De consument is verwend en kan kiezen uit een groot aanbod. Ook is het belangrijk om te blijven nadenken over de onderscheidende waarde. Stel je daarom ook regelmatig de vraag? Waarom zou een gast bij ons boeken?

Meer horeca artikelen: