De arbeidsproductiviteit in de retail staat onder druk. Dit komt vooral door personeelstekorten en stijgende loonkosten, zo blijkt uit onderzoek van één van de grootbanken. Grote ketens en supermarkten investeren al volop in digitalisering en technologie, maar kleinere winkels en speciaalzaken blijven achter. Dat komt vaak door beperkte schaal en minder financiële ruimte om te investeren.

Toch zijn er ook voor kleine retailers kansen om slimmer te werken. Denk aan samenwerken bij inkoop, je onderscheiden met een niche of persoonlijke service, en investeren in training en digitale vaardigheden van je medewerkers. Zo kun je ook zonder grote budgetten efficiënter werken.
Daarnaast verandert de consument. Steeds meer mensen letten op prijs, maar er is ook groeiende vraag naar duurzame, ambachtelijke en lokale producten. Die tweedeling zie je in zowel voeding als mode. Fast fashion is populair, maar er is ook aandacht voor herkomst en kwaliteit.
De boodschap van de onderzoekers luidt: blijf investeren in je team en digitalisering, hoe klein je bedrijf ook is. Slimmer werken wordt steeds belangrijker om bij te blijven.