Financieringsaanvraag succesvoller bij goede voorbereiding

We komen langzaam weer uit de lockdown, de horeca is weer open, we mogen zelfs weer op vakantie over een paar weken.. Lacht het leven ons weer toe? Helaas.. nog zeker niet!

Aan het begin van de lockdown stonden de deuren van financiers wagenwijd open om ondernemers te helpen met deze crisis. Het was te verwachten dat dit zo niet kon blijven duren en we zien de laatste weken dan ook het tegenovergestelde gebeuren. Veel ondernemers kunnen momenteel alleen terecht bij de ‘huisbankier’ (daar waar de rekening loopt).
Daarnaast ondervinden we een steeds langere doorlooptijd voor financieringsaanvragen (reken op zes weken) en daarbij is de kans op een “nee” steeds groter. De trajecten en uitkomsten zijn onvoorspelbaar. Wat onze contactpersonen bij de banken ons vandaag nog toezeggen, kan morgen zonder pardon weer worden ingetrokken.

Wel merken we dat banken een duidelijke voorkeur hebben om een financieringsaanvraag aangeleverd te krijgen via tussenpersonen. Onlangs hebben we dan ook op hun verzoek Webinars gevolgd van ING, Rabobank en ABN AMRO, waarin zij hun intermediairsloket hebben toegelicht. Via deze route verhogen wij de kans van slagen voor een succesvolle financiering.

Wat we hiermee willen duidelijk maken is dat het echt belangrijk is dat je een financieringsaanvraag bij de bank niet verpest! Je moet je heel goed voorbereiden. Begeleiding is hierbij noodzakelijk, dus zorg dat je tijdig hulp inschakelt. De Financieringsdesk kan voor de juiste voorbereiding zorgen om zo’n aanvraag in te dienen. Want als je een “nee” krijgt van de bank en het dan alsnog via ons wil proberen, sta je eigenlijk al met 2-0 achter en wordt het nog erg lastig om er positieve uitslag in de wacht te slepen…