Het abonnement als verdienmodelvoor je bedrijf?

De laatste tijd wordt veel aandacht gegeven aan de houdbaarheid van ‘verdienmodellen’. De coronacrisis heeft dit alleen maar versterkt. Retailformules die geen bestaansrecht blijken te hebben, bedrijven die hun service als belangrijkste verkoopargument inzetten. En niet te vergeten, de enorme toename van ‘nieuwe’ bedrijven die hun omzet willen zeker stellen door een abonnement aan te bieden.

Echt nieuw is het natuurlijk niet, immers doen energiemaatschappijen al sinds jaar en dag niet anders. Maar de toetreding van bedrijven als Boldking (scheermesjes), HelloFresh (voeding) en Onthatass (boxershorts), geeft toch aan dat het abonnement een nieuw leven krijgt. Ook het succes van streamingdiensten als Netflix en Spotify laat ons allen in sneltreinvaart ‘wennen’ aan het afsluiten van abonnementen voor bepaalde diensten.

Het is dan misschien ook niet toevallig dat gerenommeerde bedrijfsconsultants ondernemers aanmoedigen om te onderzoeken of bepaalde diensten en producten ook niet in abonnementsvorm zijn aan te bieden.

Ook in de autowereld worden tal van nieuwe ‘lease’ en ‘abonnementsmodellen’ onderzocht. Zo biedt Audi in de VS al een abonnement aan waarbij je vrijelijk kunt wisselen van auto. Stel je rijdt door de week in een sportieve Audi A6 en je hebt voor het weekend een ruime gezins-SUV nodig, dan zet je je ‘eigen’ auto bij de dealer en krijg je de tijdelijke SUV voor het weekend mee.

Tip!
Is het voor je bedrijf moeilijk om een abonnement te maken. Denk dan eens na of je misschien je service in de vorm van een abonnement zou kunnen aanbieden.