Horeca en corona

De Misset Horeca heeft een interessant onderzoek gepubliceerd, uitgevoerd door Marketing4results. Hoe staat de horeca er momenteel voor, en wat zijn de ervaringen van de ondernemers over de coronaperiode. En vooral, hoe zien deze ondernemers de toekomst?

Hieronder een aantal punten die uit het onderzoek naar voren gekomen zijn:

  • Verruiming openingstijden. De horeca heeft de openingstijden verruimd. Voor de sluitingsperiode in verband met corona was 32% van de restaurants de gehele week geopend. Na de heropening per 1 juni is dit gestegen naar 37%. Daarbij zijn ook de tijden verruimd per 1 juni. De meeste restaurants waren gesloten in de ochtend en voormiddag. Velen hebben de deuren in dit tijdsbestek nu wel geopend.
  • Afhalen, ook in de toekomst? Meer dan de helft (57%) geeft aan dat ze ook in de toekomst zich in willen zetten voor het afhalen van gerechten. Gasten zijn gewend geraakt aan dit nieuwe concept.
  • Bezorgen van maaltijden. Veel horecaondernemers (86%) zijn tijdens de coronasluiting gestart met het bezorgen van maaltijden. 39% van deze ondernemers zijn voornemens dit te blijven doen. Daarentegen zijn 39% per 1 juni direct gestopt met bezorgen en 17% twijfelt of zij hiermee door willen gaan.
  • De kleinere kaart. Vanwege de 1,5 meter maatregel (die ook in de keuken geldt) hebben veel ondernemers de keuze op de kaart verkleind. Het werkproces wordt hierdoor eenvoudiger en men heeft minder personeel nodig.
  • Aparte menukaarten voor bezorgen en afhalen. 65% van de ondernemers heeft de huidige menukaart als basis gebruikt. 53% heeft hiervan een selectie gemaakt uit de meest geschikte gerechten. 13% heeft de volledige kaart aangeboden.
    35% heeft een nieuwe kaart voor het bezorgen en afhalen ontwikkeld.
  • Communicatie met gasten. De social media is volop gebruikt om de gast te informeren over de nieuwe situatie. Met name Facebook en Instagram waren hierbij populair. Uiteraard is de eigen website aangepast naar de eventuele nieuwe openingstijden en de mogelijkheden voor het bestellen van afhaal- of bezorggerechten.

 

De horeca is zwaar getroffen door de coronacrisis. Laten we vooral hopen op een mooie nazomer.

Heb jij als horecaondernemer nog vragen over eventuele steunmaatregelen vanuit de overheid? Bel je bedrijfsadviseur van OOvB, wij helpen je graag.