Innovatie in moeilijke tijden

Stel je voor. Je omzetten vallen terug, de toekomst is onzeker, en je maakt je zorgen over je liquiditeiten? Dan heb je waarschijnlijk niet de motivatie om na te denken over innovaties in je bedrijf. Toch is het juist dat creatieve vermogen, de wil om nieuwe dingen te doen, die zo kenmerkend zijn voor ondernemerschap. Sterker nog, onderzoekers van het befaamde Massachusetts Institute of Technology, hebben ontdekt dat juist de Corona crisis een enorme stimulans is voor innovatie.

Als we kijken naar het innovatievermogen in ons eigen land, dan zijn er zeker ook opvallende gebeurtenissen te noemen. Zo gingen gerenommeerde industriële bedrijven en universiteiten samenwerken om beademingsmachines te produceren. Werden fabrieken opgestart om mondmaskers te maken. En bleken we in staat om online lessen te kunnen volgen. Maar ook op kleinere schaal was de innovatie zichtbaar. Online theatershows, afhaalmenu’s bij restaurants en tal van sociale initiatieven om anderen te helpen.

Als we kijken naar het innovatievermogen in ons eigen land, dan zijn er zeker ook opvallende gebeurtenissen te noemen. Zo gingen gerenommeerde industriële bedrijven en universiteiten samenwerken om beademingsmachines te produceren. Werden fabrieken opgestart om mondmaskers te maken. En bleken we in staat om online lessen te kunnen volgen. Maar ook op kleinere schaal was de innovatie zichtbaar. Online theatershows, afhaalmenu’s bij restaurants en tal van sociale initiatieven om anderen te helpen.

Niettemin heeft het jaar 2020 ons ook veel geleerd. De allerbelangrijkste les is misschien nog wel dat niets met zekerheid te voorspellen is. En dat je ondanks alle goede bedoelingen soms gewoon geen invloed hebt op dat wat er gebeurt.

Wil dat zeggen dat je alles maar op je af moet laten komen? Nee! Misschien dat de volgende goede voornemens ook jou kunnen helpen.

  • Stel prioriteiten.
    Weet wat je wilt, en weet ook waar je bedrijf het best in scoort. Of het nou een bepaalde groep klanten is, die aandacht verdienen, of een nieuw product? Ga ervoor. Maak het je belangrijkste prioriteit.
  • Ben zuinig met je tijd.
    Email, whatsapp, linkedin. Prachtig, het zijn kanalen die ons overladen met boodschappen. Toch schuilt het gevaar erin dat je je snel laat afleiden door zaken die niets met je belangrijkste prioriteit te maken hebben. Dus, weer kritisch met je tijd.
  • Zelfs een lange weg begint met een kleine stap.
    Veel ondernemers hebben de neiging om een sprintje te trekken naar hun nieuw bedachte doel. Niet doen! Leert onderzoek. Het is beter om elke dag kleine verbeteringen door te voeren dan ineens heel veel.
  • Maak je niet druk om datgene waarop je geen invloed hebt.
    Tja, een wijs gezegde. En we weten inderdaad dat dat niet altijd even gemakkelijk is. Toch kan het helpen om bewust te zijn van je eigen gedrag en gevoel. En je daarbij telkens de vraag te stellen of je er iets aan kunt veranderen of niet. Zo niet, laat het dan uit je gedachten verdwijnen.