Retailers bezorgd om toenemende macht van online platformen

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet wordt uitvoerig stilgestaan bij de ontwikkeling van winkelstraten en winkelgebieden. Het is namelijk de opvatting dat een goede winkelstraat bijdraagt aan de leefbaarheid van dorpen en steden

Brancheorganisatie Inretail dringt erop aan dat het kabinet nog een stap verder gaat. Zij wil namelijk dat de retail wordt aangemerkt als innovatieve topsector. Het heeft ermee te maken dat ook lokale winkeliers aan de slag moeten in het digitaliseringstraject. Om de nodige slagkracht te kunnen hebben, is geld nodig. En veel ook, zo stelt de brancheorganisatie. De toenemende macht van de grote online platformen werkt als een magneet voor geld (investeerders) en talent. Hierdoor ontstaat een kloof die door lokale winkeliers, hoe slim ook, nooit is te dichten. Een voorbeeld, is dat grote merken alle data afsnoepen van lokaal verkopende webwinkeliers.

Daarvoor zou gesteld kunnen worden dat de data in handen blijft van de partij die uiteindelijk verkoopt aan de klant. Ook zou de overheid meer met belastingen kunnen doen voor partijen die eigenlijk vanuit het buitenland aan het verkopen zijn. Een andere manier, volgens Inretail, is het beschikbaar stellen van fondsen om de leefbaarheid ook fysiek te vergroten. Bijvoorbeeld door vergroening in de winkelstraat.