Social media commercieel interessant voor acties en impulsaankopen

Het adverteren van producten op social media-platforms zoals TikTok en Instagram kan aanzienlijk bijdragen aan het stimuleren van de verkoop voor retailondernemers, vooral onder jongeren die vatbaar zijn voor producten die verschijnen in hun social media-feed.

Uit onderzoek van het kassa- en betaalplatform Lightspeed blijkt dat maar liefst 20% van jongeren tussen 18 en 24 jaar zichzelf als 'verslaafd' beschouwt aan winkelen via social media. Binnen deze leeftijdsgroep geeft 16% aan wekelijks aankopen te doen via social media, waarbij 7% zelfs meerdere dagelijkse aankopen doet.

Het effect van social media op aankoopgedrag blijkt breder: 27% van de Nederlandse consumenten zegt in de afgelopen twee jaar meer te hebben uitgegeven als gevolg van de invloed van social media, terwijl 24% aangeeft meer impulsaankopen te hebben gedaan.

Voor alle leeftijdsgroepen is social media de belangrijkste bron voor het ontdekken van nieuwe producten, met 38% die aangeeft via deze kanalen nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit geldt met name voor 43% van de 18- tot 44-jarigen, terwijl 15% aangeeft meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.