Molenkoning B.V.

De schelle piepjes klinken doordringend. Een grote oplegger rijdt achteruit het magazijn in. Een heftruck staat al te wachten. Iets verderop staan twee medewerkers, met paklijst, te kijken naar enkele producten in een magazijnstelling. Er is een flinke bedrijvigheid bij de Molenkoning in Zeeland, of MK Horsewalkers zoals het bedrijf in het buitenland beter bekend is.

De fraaie, en naar verf ruikende ontvangstbalie verraadt dat de verhuizing naar het nieuwe pand nog maar enkele weken achter de rug is. Oprichtingsplaats Reek is te klein geworden en het nieuwe kantoor met groot magazijn aan Voederheil 6a in Zeeland is de nieuwe groeiplek voor de wereldmarktleider in trainingsmolens voor paarden.

Ton de Swart, verantwoordelijk voor de verkoop en de internationale dealers, wacht ons met enthousiasme op. Broer Nicky, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de aansturing van productie, voegt zich er al snel bij. “Koffie?” De Brabantse gastvrijheid springt eruit. Vader Jos de Swart loopt nog ergens rond in het magazijn of de werkplaats. “Ons pa voelt zich gelukkiger op de werkvloer dan voor de camera”, zo vertelt Ton. “Hij zal straks wel even komen kijken”, glimlacht hij.

Het is 2007 als zoons Ton en Nicky de wens aangeven om met vader Jos een bedrijf te willen opzetten. Vader Jos was al langer bezig in de stallenbouw voor paarden en maakte wel eens een trainingsmolen. Ton zag de commerciële mogelijkheden in en Nicky zag vooral de mogelijkheden van standaardisatie. Het resultaat was een trainingsmolen die als een bouwpakket verstuurd zou kunnen worden. Het bleek een gouden gedachte.

Dankzij de solide kwaliteit kwam de mond op mond reclame goed op gang, en werden meer en meer orders geplaats. “In de paardenwereld is het natuurlijk heel erg van ‘ons kent ons’. Dus als men positief is, dan krijg je al snel nieuwe klanten”, zo vertelt Ton.

Het heeft ertoe geleid dat de trainingsmolens van De Molenkoning inmiddels overal ter wereld worden verkocht.

De innovatie van het bedrijf is vooral ook terug te vinden bij jongere broer Nicky. Hij zag al snel de voordelen van 3D engineering en wist de andere familieaandeelhouders al snel te overtuigen van een omvangrijke investering in de nieuwste productiemiddelen, zoals een moderne lasersnijder. Inmiddels is daarvoor een ander bedrijf opgezet dat dus ook het productiewerk doet voor De Molenkoning. Het innovatieve karakter leidt er ook toe dat met regelmaat nieuwe modellen en oplossingen worden toegevoegd aan het bestaande aanbod trainingsmolens.

“Tijdens de ontwikkeling en groei van het bedrijf hebben we altijd op een prettige manier kunnen sparren met de mensen van OOvB adviseurs en accountants”, zo zegt Ton. “We kunnen soms behoorlijk impulsief zijn, en dan is het fijn als er iemand meekijkt en ook eens even doorrekend wat de consequenties zijn”.

Nicky vult aan. “Het is gewoon prettig om niet alleen een accountant te hebben voor de cijfers, maar ook een adviseur die vanuit een andere bril naar jou en je bedrijf kijkt”.

Ook bij De Molenkoning heeft de coronaperiode nieuwe inzichten opgeleverd. Het online proces is erdoor verbeterd en vele klanten kunnen alle informatie en kennis vinden op de website en de filmpjes die op youtube staan. “Gelukkig hebben we ook enkele mensen op kantoor die meerdere talen spreken, dus het persoonlijk contact is ook altijd nog een kracht”, zo bevestigt Ton.

De familie De Swart heeft goede verwachtingen voor de toekomst. Onze dealers en agenten groeien. En we zijn ook steeds beter in staat ons merk zichtbaarder te maken. Dat zorgt er wel voor dat we gezien blijven worden als een topmerk trainingsmolen.

Het is gewoon prettig om niet alleen een accountant te hebben voor de cijfers, maar ook een adviseur die vanuit een andere bril naar jou en je bedrijf kijkt.
Nicky de Swart