Afschaffing landbouwvrijstelling en herwaarderen landbouwgronden

De landbouwvrijstelling staat al jaren ter discussie. Deze vrijstelling zorgt ervoor dat er bij verkoop of onttrekking van landbouwgrond geen belasting hoeft te worden betaald over de waardestijging, voor zover die waardestijging toe te schrijven is aan de agrarische bestemming (WEVAB), met uitzondering van waardestijgingen door bestemmingswijzigingen of ander gebruik buiten het eigen landbouwbedrijf. Volgens onderzoek is deze regeling noch doelmatig, noch doeltreffend. In een recent beleidsrapport van het ministerie van Financiën wordt gesproken over een afschaffing van de landbouwvrijstelling per 1 januari 2029, met een overgangsregeling.

Overgangsregeling
De overgangsregeling moet ervoor zorgen dat de waardeaangroei tot het moment van afschaffing van de vrijstelling onbelast blijft. Daarbij worden twee varianten genoemd:

  1. Eenmalige onbelaste herwaardering toestaan ten tijde van de afschaffing. Daarna zou (bij realisatie, conform de normale winstbepalingsregels) afgerekend moeten worden over de (toekomstige) waardeveranderingen. Voordeel: exacte benadering. Nadeel: grote administratieve lasten en uitvoeringskosten samenhangend met (discussie over) waardering.
  2. Beleidsmatige herwaardering ten tijde van de afschaffing van de regeling op basis van (regionale) normbedragen (zoals bij waardering van pachtgronden in box 3). Voordeel: administratieve lasten en uitvoeringskosten zijn beperkter. Nadeel: er kan ruimte bestaan tussen de waardering op basis van normbedragen en een feitelijke taxatie.

Nu al herwaarderen?
Als er gekozen wordt voor een herwaardering op basis van regionormen, kan de werkelijke agrarische waarde (WEVAB) van uw landbouwgronden aanzienlijk hoger zijn. Nu al herwaarderen, mits mogelijk, is daarmee nog steeds zinvol.