Dienstverlening staat stevig, maar personeelstekort knelt harder dan ooit

De dienstverleningsbranche in Nederland kende in 2025 een periode van gematigde groei, maar met duidelijke spanningen. Recent meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de omzet van de zakelijke dienstverlening over de afgelopen periode een kleine 4% hoger lag dan een jaar eerder. Dit is deels te danken aan gestegen tarieven, maar het laat zien dat er nog altijd vraag is naar professionele dienstverlening ondanks economische onzekerheid.

Dienstverlening staat stevig, maar personeelstekort knelt harder dan ooit

Binnen de sector zijn er duidelijke verschillen: branches als reisbemiddeling en juridische dienstverlening noteerden sterke groei (+14,1 % respectievelijk +7,4 %), terwijl de uitzendbranche licht daalde. De IT- en informatiebranche blijft stabiel met groei, al is de stijging daar bescheidener dan in voorgaande jaren.

Prijzen van veel diensten, bijvoorbeeld binnen accountancy, juridische diensten en beveiliging, liggen hoger dan een jaar geleden.

Toch worstelen veel dienstverleners met personeelstekorten. Meer dan de helft van de bedrijven in de sector noemt gebrek aan personeel de grootste belemmering voor groei. Hierdoor staan capaciteit en kwaliteit onder druk, iets wat zich kan doorvertalen naar langere levertijden of hogere druk op medewerkers.

Tegelijkertijd dwingt de toenemende digitalisering en vraag naar gespecialiseerde diensten, zoals IT-outsourcing, cybersecurity, cloud-services of compliance-ondersteuning, dienstverleners om zich aan te passen. De markt voor IT-diensten groeit harder dan de economie als geheel; bedrijven die inspelen op die vraag, hebben goede kansen.

Voor ondernemers in de dienstverlening geldt nu: je moet scherp blijven op je personeelsstrategie en bedrijfsmodel, flexibel inspelen op vraag en prijs, én slim investeren in digitalisering of specialisatie. Wie erin slaagt kwaliteit, personeel en innovatie te combineren, staat sterker. Zelfs in een markt met schaarste en krapte.