Flitsbezorging biedt mogelijk kansen voor retailers

Flitsbezorging? Het lijkt nog zo nieuw. Toch is het fenomeen bezig aan een stevige opmars. Het nieuws dat supermarktketen Jumbo actief gaat samenwerken met flitsbezorger Gorillas, draagt in ieder geval bij aan de acceptatie van het fenomeen.

In Nederland blijkt dat afgelopen najaar (de tweede helft van het jaar) ruim 700.000 mensen gebruik hebben gemaakt van flitsbezorging. Overigens overwegend mannen en voornamelijk om ‘vergeten’ boodschappen thuisbezorgd te krijgen. Onderzoeksbureau Kantar schat dat er een omzet mee gemoeid is van zo’n 500 miljoen. Voor dit jaar verwachten de onderzoekers dat een verdubbeling kan plaatsvinden. “Best aardig, voor een service die twee jaar geleden nog niet bestond”, zo zeggen de onderzoekers.

Op dit moment zijn het vooral jongeren die gebruik maken van flitsbezorging. Een derde van alle gebruikers is tussen 18 en 34 jaar. Waarschijnlijk is de acceptatie door deze doelgroep het snelst vanwege ervaringen door thuisbestellingen van restaurants en pizzaketens (thuisbezorgd.nl). Met de toename van algemene flitsbezorgers kunnen ook non-food bedrijven profiteren van snelle thuisbezorging. Misschien dat het voor vele lokale retailers een antwoord kan zijn op de almachtige grote online aanbieders?

De bekendste flitsbezorgers in Nederland? Gorillas, Flink, Zapp, Getir.

Eerder detailhandel nieuws: