Goede sfeer op kantoor verlaagt stress

Een goede sfeer op kantoor is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je medewerkers met plezier naar hun werk komen én het verlaagt de kans op stress en burn-outs.

Goede sfeer op kantoor verlaagt stress

De goede sfeer wordt voor een groot deel bepaald door de wijze waarop je met elkaar omgaat. Denk aan complimenten en denk aan het gedrag wanneer fouten gemaakt worden. Maar ook de fysieke omgeving speelt een rol. Als er veel prikkels zijn op kantoor, helpt dat niet bij het vinden van de juiste concentratie en focus. Eén van de inzichten die is opgedaan tijdens de corona-lockdowns? Dat is het inzicht dat thuiswerken heeft geleid tot een hogere productiviteit…. En dat terwijl de angst voor ‘niks doen’ en ‘luilakken’ bij werkgevers overheerste. Een belangrijk element daarbij was het feit dat de huiselijke omgeving ook wel voor rust zorgde (tenminste als je niet teveel schreeuwende kinderen in de buurt had).

Het blijkt dan ook dat de behoefte op kantoor dan ook niet alleen gaat om elkaar ontmoeten voor een snel overleg, maar dat er ook behoefte is aan stilteplekken en plekken om in rust een teamsoverleg te kunnen doen.

Kortom, dat vraagt misschien wel om een nieuwe inrichting van je kantoor, met zowel aantrekkelijke werkplekken, maar ook ruimtes waarin in stilte gewerkt kan worden.