Wat je als werkgever kunt doen om stress bij je medewerkers te verlagen?

Vraag een willekeurige ondernemer wat op dit moment de grootste uitdaging is, en de kans is groot dat hij zal zeggen; voldoende mensen vinden.

Wat je als werkgever kunt doen om stress bij je medewerkers te verlagen?

Het lijkt soms zo tegenstrijdig. Want aan de ene kant zijn er de retailers en horecaondernemers die worstelen met de corona-impact, en aan de andere kant zijn er zovele ondernemers die niet weten hoe ze de toegenomen klantvraag moeten invullen.

De boodschap is dus vooral; ben zuinig op je medewerkers. Daarom hebben we enkele tips samengevat.

  • Inzicht
    Inzicht is belangrijk. Voor de financiële prestaties van je bedrijf, maar ook om eens te ontdekken hoe duur het is als je medewerkers uitvallen. Dat onderstreept de noodzaak om te investeren in het welzijn en welbevinden van je medewerkers.
  • Geef aandacht aa sleutelfiguren
    Je hebt ook in jouw bedrijf te maken met medewerkers die enerzijds werken om een salaris te hebben, maar ook medewerkers die een enorme betrokkenheid hebben. Juist de laatste groep, is door hun betrokkenheid, extra gevoelig voor druk en verandering in de organisatie. Het is dus belangrijk om daar extra aandacht voor te hebben.

     
  • Blijf in contact
    Vooral als een deel van de medewerkers thuis werken, is het lastig om de collegialiteit op niveau te houden. Het is dus raadzaam om (al is het online) zo nu en dan een groepsoverleg te doen.
     
  • Vertrouwen en complimenten
    Veel ondernemers hebben de natuurlijke neiging om alert te zijn op kosten. Daar is niets mis mee. Toch kan er dit toe leiden dat er een ‘kramp’ ontstaat als werkgevers ontdekken dat – bijvoorbeeld door uitval – de productiviteit daalt. De beste reactie van werkgever is om juist dan vertrouwen te geven aan je actieve medewerkers en ook dankbaarheid te tonen voor hun betrokkenheid en inzet in deze, wellicht wat uitdagende, tijden.