Hogere omzet in retailkanaal dankzij hogere prijzen

Hoewel de hoge inflatie ervoor zorgt dat consumenten hun hand wat strakker om hun portemonnee houden, geven de bestedingen aan dat er in winkels meer wordt uitgegeven. Overigens is dat vooral te danken aan de prijsstijgingen, aldus de onderzoekers van het CBS.

Wat blijkt namelijk, het verkoopvolume in non-food winkels liep in de maand september terug met bijna 3%. Echter, door de hogere prijzen steeg de omzet toch met bijna 5%.

Ook de supermarkten profiteerden in september nog aanzienlijk. De omzet steeg daar met zo’n 8,7%. Echter, ook hier was wel sprake van een daling van het verkoopvolume.

Helaas voor de speciaalzaken, blijkt het zo te zijn dat de corona-impact voor een belangrijk deel uitgewerkt lijkt. Daar waar consumenten in de coronaperiode graag in speciaalzaken kwamen, lijkt de weg terug naar de supermarkt en het horecakanaal gevonden te zijn. De speciaalzaken hadden daardoor te maken met een omzetdaling van zo’n 2%.