De Nederlandse industrie kampt met aanhoudende tegenwind. In mei kromp de industriële bedrijvigheid opnieuw licht, blijkt uit de inkoopmanagersindex van Nevi. De index daalde van 49,2 naar 49. Een score onder de 50 wijst op krimp. Met name het aantal nieuwe orders nam verder af, inmiddels voor de tiende keer in elf maanden. Bedrijven blijven voorzichtig in hun verwachtingen, ondanks enkele nieuwe projecten en het wegwerken van achterstanden.

Ondanks deze sombere industriële signalen, zijn er sectoren die het wél goed doen. Zo groeit de horeca al zestien kwartalen op rij. In het eerste kwartaal van 2025 steeg de omzet met 3,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Restaurants zagen zelfs een stijging van 5 procent.
Ook cateringbedrijven en kantines profiteerden, met een plus van 5,5 procent. Alleen vakantieparken zagen een lichte omzetdaling van 3,5 procent. Het ondernemersvertrouwen in de horeca verbeterde iets, maar blijft met -12,3 het laagst van alle sectoren.
Ook de detailhandel presteert sterk. In april steeg de omzet met 4,2 procent, met een volumestijging van 1,7 procent. Met name speciaalzaken (+7,7%) en non-foodwinkels (+5,2%) deden het goed. Online groeide de omzet met 2,4 procent, al daalde de verkoop bij fysieke winkels met een nevenactiviteit in e-commerce licht.
Conclusie voor ondernemers: waar industrie en exportgerichte sectoren het zwaar hebben, ligt de groei vooralsnog in binnenlandse consumptie. Voor familiebedrijven in horeca of retail kan dit het moment zijn om te investeren in digitalisering of bedrijfsopvolging.