Koopavond verliest terrein, zondag wint

Waar koopavond vroeger hét moment was om na het werk nog even te winkelen, kiezen steeds meer Nederlanders anno 2025 voor gemak en flexibiliteit.

Koopavond verliest terrein, zondag wint

Winkels blijven daardoor steeds vaker dicht op koopavond, simpelweg omdat er nauwelijks nog klanten komen. In 2023 daalde het aantal bezoekers op koopavonden met bijna 19%, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau RMC. Steeds meer ondernemers zetten hun schaarse personeel liever in op andere momenten, zoals de zondag, die juist aan populariteit wint. Volgens retailexperts is het consumentengedrag veranderd. Mensen zijn drukker dan ooit met werk, kinderen en sociale verplichtingen. Een vast moment als koopavond past daar niet meer bij. Flexibiliteit is belangrijker: winkelen in het weekend of snel online bestellen wanneer het uitkomt.

Toch zijn er uitzonderingen. Grotere ketens en enkele lokale winkels houden de deuren ’s avonds nog open, en voor sommige klanten loont dat. Maar volgens retaildeskundige Paul Moers is de trend duidelijk: koopavond sterft langzaam uit, verdrongen door de koopzondag en het gemak van online shoppen.