Mijn Digitale Zaak: subsidie voor het digitaliseren van het MKB

Digitaliseren, niemand ontkomt eraan. Wil je efficiënt blijven werken, kosten besparen en concurrerend blijven dan zal ook jij als MKB ondernemer moeten digitaliseren. Er is nu ondersteuning in de vorm van Mijn Digitale Zaak. Dit is een subsidie voor ondernemers in het MKB. Anouk Renkens, assistent belastingadviseur, heeft het een en ander op een rijtje gezet in de wekelijkse OOvB-blog. 

Doe er je voordeel mee!

Wat houdt de subsidie in?

De subsidie Mijn Digitale Zaak geeft jou als MKB-ondernemer de mogelijkheid advies in te winnen en/of technologie aan te schaffen om de basis omtrent digitalisering op orde te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld software laten subsidiëren die nodig is om een webshop te starten. Of je vraagt subsidie aan voor het inhuren van een SEO-specialist die je helpt jouw website makkelijker vindbaar te maken voor zoekmachines, zoals Google. Andere categorieën die voor de subsidie in aanmerking komen, vind je in de link onderaan deze blog.

Wat komt niet in aanmerking

Niet alle digitaliseringskosten komen in aanmerking voor deze subsidie. Aankoopadvies door de leverancier van technologie die je aan wil schaffen of wil implementeren, diensten of producten die niet aansluiten bij wat de leverancier normaliter levert en betaalde socialmedia-abonnementen en advertentiebudgetten komen niet in aanmerking.

Hoogte subsidie en looptijd

De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de investering of de kosten voor advies tot een maximum van €2.500. Voor advies geldt een maximum van €500. Alleen complete aanvragen worden door het RVO in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst, tot het totale budget van €870.000 op is. Het loont dus om tijdig en volledig de aanvraag te doen. De subsidie kan aangevraagd worden vanaf woensdag 17 mei 2023 9.00 uur tot en met vrijdag 14 juli 2023 17.00 uur. Na de aanvraag krijg je binnen 8 weken te horen of je de subsidie krijgt. Als je subsidie krijgt, dien je dit bedrag binnen 3 maanden te besteden.

Wat zijn de voorwaarden?

Deze subsidie kan worden aangevraagd door ondernemers die staan ingeschreven bij de KvK, maximaal 50 werknemers in dienst hebben en afgelopen boekjaar maximaal €10 miljoen omzet hadden. Daarnaast moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan;

 

  • De kosten voor digitale investeringen bedragen minimaal €1.000. Je kan geen subsidie krijgen voor investeringen die je al hebt gedaan. Stuur bij de aanvraag een geldige, ondertekende offerte van de leverancier mee.
  • Je hebt nog niet eerder een subsidie ontvangen via Mijn Digitale Zaak.
  • Per bedrijf mag je maximaal €200.000 overheidssteun ontvangen binnen een periode van 3 jaar. Sommige sectoren hebben een lager maximumbedrag. Om aan te tonen dat je onder dit bedrag blijft, leg je een verklaring de-minimumsteun af. Deze stuur je mee met de subsidieaanvraag.
  • Heb je subsidie ontvangen voor dezelfde kosten van een andere partij, zoals de gemeente? Dan mag deze subsidie opgeteld met de subsidie vanuit Mijn Digitale Zaak maximaal €2.500 zijn.
  • Verbonden ondernemingen kunnen in totaal 1 subsidieaanvraag toegekend krijgen.
Wat te doen?

Interesse in deze subsidie? Check de routekaart en vul de digitaliseringsscan van KvK in. Heb je vragen over deze subsidie? Vraag ons om advies of meld je aan voor een online vragenuur van het RVO op donderdag 11 mei 2023 of woensdag 24 mei 2023 via deze link.