Bijna drie kwart van de Nederlandse ondernemers voelt dat de vaste grond onder hun voeten een stuk minder stevig is geworden. Dat blijkt uit de conjunctuurenquête van het CBS. De oorzaken zijn toe te wijzen aan een veranderende marktvraag, geopolitieke spanningen en wisselend binnenlands beleid. De optelsom zorgt echter voor iets groters: een gevoel van onrust, van continu moeten bijsturen.
Vooral bedrijven in de industrie, landbouw, groothandel en transport geven aan de storm het hardst te voelen: zo’n 80% ervaart meer onzekerheid dan vorig jaar. In de horeca, autohandel en zakelijke dienstverlening ligt dat iets lager, al zijn de zorgen daar niet minder echt.
Opvallend is dat de ‘boosdoeners’ per sector verschillen: boeren en bouwers wijzen vooral naar overheidsbeleid, horecaondernemers naar inflatie en rente, en industriebedrijven naar geopolitiek en grondstoffen.
Wat doen ondernemers om het hoofd koel te houden? De meesten zoeken het antwoord niet buiten zichzelf, maar in hun eigen organisatie. Meer wendbaarheid, minder vaste lasten en kortere lijnen. Zo blijkt het vergroten van interne flexibiliteit de populairste strategie. Eén op de vier bedrijven kiest daar zelfs voor. Daarnaast worden investeringen uitgesteld of worden financiële buffers opgebouwd. Om beter tegen een stootje te kunnen.
De rode draad is dat ‘voorzichtigheid’ terug is van weggeweest. Als vorm van ondernemerschap. Dus, minder blind vooruit en meer oog voor scenario’s. Want wie leert meebewegen met de golven, komt uiteindelijk verder dan wie blijft hopen op windstilte.
Heb je vragen over dit onderwerp of wil je hierover eens sparren? Neem gerust contact met ons op.