Ook supermarkten voelen de druk van stijgende winkelleegstand

Na jaren van herstel keert winkelleegstand terug in Nederland. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Locatus is het percentage leegstaande winkelpanden gestegen van 6,2 naar 6,7 procent. Dat lijkt klein, maar het betekent dat honderden winkels hun deuren hebben gesloten, ondanks de groei van de detailhandelsomzet.

Ook supermarkten voelen de druk van stijgende winkelleegstand

Die groei blijkt namelijk niet in rendement terug te zien. Volgens het CBS steeg de omzet in de detailhandel het afgelopen kwartaal met 3,3 procent, maar de verkoopaantallen namen slechts met 1,1 procent toe. Hogere verkoopprijzen, veroorzaakt door stijgende inkoop- en loonkosten, maskeren de druk op de marges.

Vooral supermarkten en voedingswinkels voelen die spanning. Hun omzet groeide met 2,5 procent, terwijl de verkoopaantallen met 2,1 procent daalden. Ook non-foodwinkels staan onder druk, al profiteren webshops van een hernieuwde groei: het online marktaandeel steeg naar 33 procent van alle retailbestedingen.

Meer leegstand, minder leefbaarheid.
Waar leegstand eerder vooral de mode- en elektronicazaken trof, zien nu ook buurtsupers en lokale centra hun functie onder druk staan. Minder winkels betekent minder loopstromen. En dat raakt de leefbaarheid van dorpen en wijken.

Volgens retail-economen komt dat niet alleen door kostenstijgingen, maar ook door vergrijzing onder ondernemers en een laag consumentenvertrouwen.

Als ondernemer moet je meer dan ooit scherp sturen: op kosten, voorraad, marges en klantbinding.