Social Media stimuleert aankoopgedrag jongeren

Retailondernemers kunnen hun verkopen aanzienlijk stimuleren door producten te promoten via sociale mediakanalen zoals TikTok en Instagram. Vooral jongeren zijn vatbaar voor producten die in hun social media-feed verschijnen. Maar liefst 20% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan 'verslaafd' te zijn geraakt aan winkelen via social media.

Binnen deze leeftijdsgroep meldt 16% dat ze meerdere keren per week aankopen doen via sociale media, terwijl 7% zelfs meerdere aankopen per dag doet. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed.

Volgens het onderzoek is ruim een kwart van de consumenten in Nederland (27%) in de afgelopen twee jaar meer gaan uitgeven als gevolg van de invloed van social media op hun aankoopgedrag. Bijna een kwart (24%) heeft in dezelfde periode meer impulsaankopen gedaan.

Social media blijkt voor alle leeftijdsgroepen de belangrijkste plek te zijn voor het ontdekken van nieuwe producten: in totaal geeft 38% aan via social media nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Deze trend geldt voor 43% van de 18- tot 44-jarigen, 24% van de 45- tot 64-jarigen en 19% van de 65-plussers. Verder gaf 15% van de consumenten aan meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.