Teruglopende klanttevredenheid, minder fooien?

De bestelling op een terras of aan tafel laat wat langer op zich wachten dan wenselijk is. Tenminste, dat is een veelgehoorde klacht van gasten.

Teruglopende klanttevredenheid, minder fooien?

De oorzaak is ook duidelijk, namelijk het teruglopend aantal arbeidskrachten in de horeca. Er dient met minder arbeidskrachten dezelfde service geleverd te worden, terwijl het zelfs misschien nog wel iets drukker is dan voor de corona-lockdown. Het resultaat? Minder fooien. Overigens dient daarbij opgemerkt te worden dat de fooien ook aanzienlijk minder zijn geworden, sinds gasten zijn gaan pinnen.

Het is een vervelende ontwikkeling, blijkt uit een rondgang bij horecamedewerkers. De fooi is altijd een fijne aanvulling op het salaris, dat in de horeca niet hoog is. “Met de fooi, wordt het een beetje aantrekkelijker”, zo is de opvatting.

Nu veel horecabedrijven hun prijzen verder verhogen, is er de angst dat de fooi nog vaker achterwege zal blijven. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels beaamt dit. We zoeken naar redenen om minder fooi te geven, omdat de prijzen zo hoog zijn geworden. Als argument wordt dan vaak aangehaald dat de service minder is. Dus, de prijsstijgingen zijn de werkelijke boosdoener van de verminderde fooi.

Meer horeca nieuws: