De Nederlandse transport- en logistieksector behoort tot de top van Europa. Toch dreigt een toenemend aantal bedrijven in buitenlandse handen te vallen. Oorzaken zijn onder andere vergrijzing, opvolgingsproblemen en de groeiende complexiteit van modern ondernemerschap.

Veel familiebedrijven staan op het punt van verkoop. Doordat grote Nederlandse kopers ontbreken en kapitaal schaars is, gaan deze bedrijven vaak naar buitenlandse partijen. Tegelijkertijd is onze sector wél aantrekkelijk: modern, innovatief en goed georganiseerd. Iets dat buitenlandse investeerders aantrekt.
Consolidatie is volgens onderzoek van een grootbank logisch en noodzakelijk. Kleine bedrijven kunnen de kosten van elektrificatie, digitalisering en strengere regels vaak niet meer alleen dragen. Schaalvergroting helpt om te overleven.
Hoewel buitenlandse overnames economisch niet altijd nadelig zijn, groeit de roep om meer weerbaarheid en onafhankelijkheid. Oplossingen liggen in samenwerking, fusies tussen Nederlandse partijen, aantrekkelijk bestuur (o.a. sterkere rol voor CFO’s) en betere winstgevendheid. Ook een actieve groeistrategie en vroegtijdige gesprekken met financiers kunnen helpen.
Zonder actie verliest Nederland stukje bij beetje zijn grip op een sector die juist hier excelleert. Nu is het moment om te kiezen voor schaal, strategie en samenwerking, om de toekomst in eigen hand te houden.