Is Click & Collect de oplossing om de winter door te komen?

Naast bouwmarkten, die eerder al het Click & Collect principe mochten toepassen, zijn het inmiddels ook reguliere winkels die toestemming hebben om hun klanten te bedienen via het afhaalconcept. Het lijkt een positieve tegemoetkoming aan de toch al getroffen winkelsector. Echter, het valt nog niet zo mee voor de gemiddelde winkelier om het spel van online en afhalen succesvol toe te passen.

Is Click & Collect de oplossing om de winter door te komen?

Lang niet alle winkeliers hebben hun assortiment online beschikbaar. Het vergt immers ook grote investeringen om een webshop in te richten. Toch laten creatieve ondernemers zien dat het ook anders kan. Zo zijn er die volop allerlei artikelen op Facebook en Instagram plaatsen om bezoekers daar te verleiden tot het aanschaffen van een artikel. Anderen houden het nog eenvoudiger en maken met hun smartphone foto’s van artikelen om ze vervolgens zelfs via apps aan ‘bekende’ klanten te sturen.

Dat het geen grote winstmakers zijn, dat is wel duidelijk. Toch is het klantcontact niet te onderschatten. Het is voor elke winkelier van belang om aanwezig te blijven in het hoofd van je klant. Vooral ook omdat het zomaar eens zou kunnen zijn dat in de post-corona periode het bezoek aan een fysieke winkel populairder dan ooit wordt.

Meer detailhandel nieuws