Het kabinet is voornemens om vanaf 2027 een extra heffing in te voeren voor werkgevers die werknemers een auto van de zaak ter beschikking stellen met een CO₂-uitstoot groter dan nul. Deze maatregel is bedoeld om de overstap naar elektrische auto's te versnellen.


Pseudo-eindheffing in de loonbelasting
De beoogde maatregel betreft een pseudo-eindheffing van 52% in de loonbelasting. Werkgevers zijn dit percentage verschuldigd als een werknemer een auto van de zaak met CO₂-uitstoot ook privé mag gebruiken. De bijtelling voor privégebruik blijft daarnaast ongewijzigd bestaan.
De maatregel lijkt alleen van toepassing op auto's waarvan de datum van eerste tenaamstelling op of na 1 januari 2027 ligt.
Grondslag en berekening
De pseudo-eindheffing wordt berekend over de bijtellingsgrondslag: 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). In tegenstelling tot de reguliere bijtelling wordt hierbij geen rekening gehouden met een eventuele eigen bijdrage van de werknemer.
De heffing wordt per aangiftetijdvak voldaan. Voor werkgevers die maandelijks aangifte loonbelasting doen, betekent dit een maandelijkse betaling van 1/12 van de jaarlijkse heffing.
Uitzonderingen en reikwijdte
Auto’s van de zaak met een CO₂-uitstoot van nul – zoals volledig elektrische of waterstofauto’s – vallen buiten deze regeling. Ook geldt de pseudo-eindheffing niet wanneer de auto niet voor privégebruik ter beschikking is gesteld en dus geen bijtelling van toepassing is. Denk hierbij aan bestelauto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt.
De regeling is uitsluitend van toepassing op werkgevers. Een BV die een auto van de zaak aan de directeur-grootaandeelhouder (DGA) ter beschikking stelt, kan dus met de heffing worden geconfronteerd. Zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) vallen hierbuiten.
Status van het plan
De maatregel is nog niet definitief. Het kabinet wil deze opnemen in het Belastingplan 2026, dat op Prinsjesdag 2025 wordt gepresenteerd. Vervolgens moeten zowel de Tweede als de Eerste Kamer ermee instemmen.
Conclusie
De voorgestelde pseudo-eindheffing is geen subtiel duwtje richting elektrisch rijden, maar een stevige financiële straf voor wie in 2027 nog kiest voor een auto met uitstoot én die ook privé gebruikt. De maatregel komt bovenop de bestaande bijtelling en vergroot daarmee de belastingdruk aanzienlijk. Opvallend is het scherpe onderscheid dat de regeling maakt: wie zijn auto uitsluitend zakelijk inzet, blijft buiten schot – maar zodra privégebruik in beeld komt, volgt een extra heffing van 52%. Daarmee dwingt de overheid werkgevers indirect tot elektrische mobiliteit of tot een strikt zakelijke inzet van het wagenpark. De keuze is er nog wel, maar een auto van de zaak kan flink in de papieren gaan lopen.