Kostenstijging zet transportsector verder onder druk

De Nederlandse transport- en logistieksector krijgt ook in 2026 te maken met forse kostenstijgingen. Volgens het rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026 van onderzoeksbureau Panteia zullen de kosten volgend jaar met 3,4 tot 4,8 procent toenemen, exclusief brandstof en vrachtwagenheffing. Die heffing, die halverwege 2026 wordt ingevoerd, komt daar nog bovenop en kan oplopen tot 9,8 procent extra kosten, afhankelijk van voertuigtype en ritprofiel. Voor zero-emissievoertuigen ligt het tarief aanzienlijk lager.

Kostenstijging zet transportsector verder onder druk

De loonkosten blijven de grootste kostenpost. In 2025 stijgen deze met 5,5 procent, en voor 2026 verwacht Panteia een toename van 6,1 procent. Deze stijging volgt uit de berekeningen van het Centraal Planbureau, dat rekent op een loonstijging van 4,2 procent per 1 januari 2026. Daarbovenop komen onder meer hogere kosten voor vakantiedagen (+1,7%) en meer-uren van deeltijdmedewerkers (+0,5%).

Ook andere lasten nemen toe. De rentekosten voor materieel stijgen naar verwachting met 20 procent, terwijl de verzekeringskosten oplopen met 7,1 procent. “Het tempo van de stapeling is ongekend,” zegt een woordvoerder van branchevereniging TLN. “Zonder realistische tarieven en voorspelbaar beleid droogt de investeringsruimte op.”

TLN roept transportondernemers en verladers daarom op om tijdig met elkaar in gesprek te gaan over de structureel hogere kostprijs. De rapportage van Panteia biedt daarvoor actuele cijfers en laat zien welke effecten loonkosten, rentelasten en beleidsmaatregelen zoals de vrachtwagenheffing hebben op de kostprijs. Door deze inzichten te gebruiken in gesprekken met klanten en ketenpartners ontstaat meer begrip voor eerlijke tarieven. Alleen dan blijft investeren in kwaliteit, veiligheid en verduurzaming binnen bereik.