Lastige markt met spanning op marges. 2026 vraagt slimme keuzes

De transport- en logistieke sector kijkt terug op een jaar waarin het vooral ging om overeind blijven in een lastige markt. De volumes bleven redelijk op peil en de omzet groeide licht, maar daar stond stevige kostendruk tegenover. Brandstof, verzekeringen, onderhoud en vooral personeel werden duurder, en veel bedrijven konden die stijgingen niet volledig doorrekenen aan opdrachtgevers. Daardoor bleef winstgevendheid dun en was het voor veel transporteurs vooral een jaar van scherp sturen, kosten beheersen en zoeken naar efficiëntie.

Lastige markt met spanning op marges. 2026 vraagt slimme keuzes

Personeelstekort was opnieuw een van de grootste remmen op groei. Er staan nog altijd duizenden vacatures open en bijna de helft van de bedrijven ziet het tekort aan chauffeurs als de belangrijkste belemmering.

De uitstroom door vergrijzing blijft hoog en de instroom van jongeren is beperkt. Voor de uitvoering van groeiambities is goed personeel daarmee net zo belangrijk als een goed gevulde orderportefeuille.

Daarnaast kampt de sector met verstoringen in de logistieke keten. Congestie rond grote havens en terminals leidde dit jaar tot vertragingen en extra kosten, soms zelfs tot in de tonnen of miljoenen. Dat raakt met name bedrijven die afhankelijk zijn van internationale stroom, containervervoer en strakke leveringsschema’s. Ondanks deze uitdagingen bleef de markt in beweging, al is de groei bescheiden: veel analisten verwachten dat transportvolumes in 2026 ruwweg op hetzelfde niveau blijven, met een lichte plus wanneer de ketens soepeler worden en bedrijven investeren in efficiency.

Vooruitkijkend naar 2026 ligt de sleutel bij productiviteit, innovatie en verduurzaming. Digitalisering van planning, inzet van data, elektrificatie van wagenparken en samenwerking in de keten worden bepalender voor concurrentiekracht. Het was geen jaar van grote sprongen, maar wel van koers zetten. Wie nu moderniseert en slimmer organiseert, staat straks sterker dan degene die blijft doen wat hij altijd deed.