Per 1 januari 2026 treedt een nieuwe cao voor uitzendkrachten in werking. Deze geldt voor de uitzendbranche (ABU en NBBU) en raakt veel bedrijven in de transport- en logistieke sector. Denk aan organisaties die werken met uitzendchauffeurs of logistieke medewerkers.
Wat verandert er?
De kern van de nieuwe cao is gelijke behandeling. Het totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden van een uitzendkracht moet minimaal gelijkwaardig zijn aan dat van vaste medewerkers bij de opdrachtgever. Dat gaat niet alleen over loon, maar ook over toeslagen, vakantiedagen, vergoedingen en pensioen.
De oude inlenersbeloning verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een breder systeem dat alle arbeidsvoorwaarden omvat. Ook de pensioenregeling verandert. Zo stijgt de werkgeverspremie naar circa 15,9% en de werknemersbijdrage naar 7,5%.
Verder vervallen vaste reserveringspercentages voor zaken als vakantiegeld en feestdagen en geldt wat bij de opdrachtgever gebruikelijk is.
De cao zorgt voor meer gelijkheid en duidelijkheid tussen vaste en flexibele krachten. Dat versterkt de samenwerking tussen opdrachtgever, uitzendbureau en uitzendkracht. Bovendien verkleint het risico op fouten, claims of onverwachte kosten.
Voor bedrijven in transport en logistiek, met vaak onregelmatige werktijden en internationale ritten, is het cruciaal dat toeslagen en vergoedingen juist worden toegepast.
Wat kun je al doen?
- Breng arbeidsvoorwaarden in kaart: vergelijk die van vaste medewerkers met uitzendkrachten.
- Stem goed af met je uitzendbureau over loon, administratie en communicatie.
- Controleer naleving van de wet (Waadi): als opdrachtgever ben je hier medeverantwoordelijk voor.
De nieuwe cao biedt kansen om samen met je uitzendpartner te bouwen aan een stabiele, eerlijke en toekomstbestendige sector.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder