Retail blijft groeien, maar druk op fysieke winkels neemt toe

De Nederlandse detailhandel laat zich tot op heden goed zien. Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) boekte de sector een omzetstijging van ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook de verkoopvolumes gingen licht omhoog, en online verkopen deden het met bijna 5% groei extra goed.

Retail blijft groeien, maar druk op fysieke winkels neemt toe

Toch staat de klassieke winkelstraat onder sterke druk. Volgens een pas verschenen rapport is de positie van fysieke winkels kwetsbaarder geworden door scherpe concurrentie van internationale onlineplatforms en prijsvechters. Kleinere retailers hebben het zwaar. Vooral omdat het voor hen steeds lastiger wordt om te investeren in technologie, integratie van online/offline verkoopkanalen of winkelervaring.

Tegelijkertijd tekent zich een duidelijke trend af: wat overeind blijft, is innovatie, beleving en online-offline integratie. Retailers die daarin investeren, of dat nu is in omnichannel, data-gedreven klantbenadering of slimme logistiek, maken de meeste kans om relevant te blijven.

Daarnaast ziet de markt dat kleine en middelgrote winkelruimten sneller weer bezet raken en dat het beleggingsvolume in winkelvastgoed dit jaar met zo’n 19% is gestegen. Maar tegelijkertijd blijft de leegstand in middelgrote steden hoog en is er nog steeds behoefte aan herontwikkeling van winkelgebieden.

Een goed voorbeeld van succesvol inspelen op deze veranderingen is HEMA. Recentelijk volledig overgenomen door familie van Eerd, zet HEMA stevig in op omnichannel, vernieuwing van winkels en uitbreiding van hun winkelbestand, ook internationaal.

 

Wat betekent dit voor jou als retailer?

  • Blijf inzetten op online én fysieke winkelformule: hybride verkoopkanalen zijn cruciaal.
  • Overweeg herontwikkeling of vernieuwing van winkelruimte, vooral kleinere winkelunits zijn sneller ingevuld.
  • Investeer in beleving, service en onderscheidend aanbod: daarmee onderscheid je je van geurige prijsvechters.
  • Houd de ontwikkelingen bij in vastgoed en samenwerkingsmogelijkheden, zeker als je eigen locatie kwetsbaar is.

 

Kortom: de retailmarkt is levendig, maar vraagt om aanpassingsvermogen, innovatie en scherp oog voor veranderende consument en concurrentie.