Supers voeren prijzenoorlog om marktaandeel te behouden

De supermarktketens hebben de wind in de zeilen. Want daar waar veel bedrijven te maken hadden met corona tegenvallers, waren de supermarkten altijd geopend, en kochten we als consument massaal in om het restaurantgevoel  thuis goed te maken. Toch lijkt het erop dat de meewind niet heeft geleid tot een gevoel van tevredenheid. Tenminste, als je kijkt naar de prijzenoorlog die nu gaande is om de klant in de supermarkt te houden.

Supers voeren prijzenoorlog om marktaandeel te behouden

Zo is er een slag bezig met de merkleveranciers, die proberen om een graantje mee te pikken van het supermarkt succes door prijzen op te voeren. Tegelijkertijd zijn er ook de oplopende grondstofprijzen die ervoor zorgen dat ook het eigen huismerk duurder wordt. Daartegenover staat dus de consument, die er steeds minder moeite mee lijkt te hebben om van supermarkt te wisselen als de prijzen dat rechtvaardigen. Het succes van Action bewijst dat nog weer eens. De grootste ketens van het land, Albert Heijn en Jumbo zijn zelf zeer actief met hun acties naar de consument, om de klant in de winkel te houden.

Een woordvoerder van Jumbo daarover; “we hebben niet alleen te maken met prijsstijgingen aan inkoopkant, maar ook met de kracht van concurrenten (bijvoorbeeld door de nieuwe fusie van Plus en Coop).” Voor de consument is dit misschien nog het beste nieuws. Nu de prijzen van allerlei producten, energie en brandstof zo sterk stijgen.